Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Analiza money.pl. Zagraniczny kapitał w polskich mediach

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Na zmianach w zarządach TVP i Polskiego Radia się nie skończy. PiS zapowiada m.in. "repolonizację" mediów. Portal money.pl sprawdził, które media są w rękach zagranicznego kapitału, a które telewizje, portale, dzienniki czy rozgłośnie radiowe mają kapitał polski.

Projekt ustawy dotyczącej "repolonizacji" mediów ma być gotowy w połowie 2016 roku. Wiadomo, że Prawo i Sprawiedliwość chce zaproponować zmianę przepisów antymonopolowych: chodzi o to, by jeden podmiot nie koncentrował w swoim ręku nadmiernej części rynku. Jaki to miałby być udział i jak ma być określany ten rynek - tego jeszcze nie wiemy.

Money.pl przejrzał, w czyich rękach są wiodące media w poszczególnych kategoriach: stacjach TV, dziennikach, tygodnikach, portalach i rozgłośniach radiowych.

W Polsce jest kilkaset kanałów telewizyjnych, ale prawie 90 proc. udziału w rynku skupia 18 podmiotów. Z czego trzy największe (Telewizja Polska, Grupa TVN i Cyfrowy Polsat) mają aż 70 proc. rynku. Reszta peletonu jest daleko za liderami. Z tej trójki dwaj nadawcy są polscy. Grupa TVN należy od 2015 roku do Amerykanów.

Rynek nadawców radiowych dzieli między siebie osiem podmiotów – i tu znów największe są te zagraniczne. Grupa RMF z 28-proc. udziałem w rynku i Eurozet z 19-proc. udziałem są odpowiednio w niemieckich i francuskich rękach. Dopiero dalej znalazły się Polskie Radio (18 proc.) i kontrolowana przez ZPR Media Grupa Radiowa Time, czyli właściciel „Radia Eska”, (11 proc.). Kolejni nadawcy - Grupa Radiowa Agory czy nadawcy regionalni Polskiego Radia - nie przekraczają już 5 proc. w rynku. Warszawska Prowincja Redemptorystów – czyli właściciel „Radia Maryja” – kontroluje 2 proc. rynku.

Wśród trzech najpopularniejszych ogólnoinformacyjnych portali internetowych, tylko Wirtualna Polska (18 mln użytkowników w październiku 2015) ma w większości polski kapitał. Na początku fuzji z o2 wiodącym inwestorem był fundusz Innova Capital, ale od jesieni tego roku 50,48 proc. głosów ma trójka założycieli grupy o2 i obecny zarząd: Jacek Świderski, Krzysztof Sierota i Michał Brański.

Wśród 19 koncernów wydających dzienniki ogólnopolskie jest dziewięć zagranicznych (Bauer, Ringier Axel Springer, Polska Press, Edipresse Polska, Burda International, Phoenix Media, Marquad Media, Egmont Polska i Bonnier Bussines Polska) i dziesięć polskich (Agora, ZPR Media, Grupa Gremi, Westa Druk Mirosław Kuliś, Fundacja Gościa Niedzielnego, Polityka, PMPG Polskie Media, Fratria i Media Service Polska). Infor Biznes, wydawca Dziennika Gazety Prawnej ma większościowy udział kapitału polskiego, ale 49 proc. udziałów należy do niemiecko-szwajcarskiego Ringier Axel Springer.

Wśród najpopularniejszych tygodników, tylko Newsweek jest wydawany przez zagraniczny koncern medialny. Tylko trzy z tego typu periodyków sprzedają się w nakładzie przekraczającym sto tysięcy egzemplarzy. Sprzedaż ogółem dziewiątego w zestawieniu Przeglądu jest ośmiokrotnie niższa, niż tygodnika kierowanego przez Tomasza Lisa.


Agata Kalińska/money.pl



o © 2007 - 2019 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl

Twój afisz
na grupie Otomedia.pl
zadzwoń: 512 745 851
e-mail: reklama@otomedia.pl
Znajdź wydarzenie
na naszym afiszu
Twój afisz
na grupie Otomedia.pl
zadzwoń: 512 745 851
e-mail: reklama@otomedia.pl
 
Dzisiaj
Piątek 18 października 2019
Imieniny
Hanny, Klementyny, Łukasza

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl